Minggu, 03 Januari 2010

Ziarah ke rumah Syeikh Mahmud Said Mamduh



Nama beliau sudah tidak asing lagi ditelinga para penuntut ilmu terutama di Makkah, Madinah, Yaman, Bahrain, dan Mesir, sifat tawadhuk dan ramah terpancar dari wajahnya, walaupun berbagai macam tuduhan yang menimpanya tetapi beliau masih tetap bersabar, bukankah Imam Syafi`i, Imam an-Nasa`i, Imam Bukhari, Imam Ibnu Ishaq, Imam ath-Thabari pernah kena tuduh dengan tuduhan yang bukan-bukan, tetapi mereka masih juga tetap bersabar, begitulah yang saya lihat dari guru saya yang tercinta ini, beliau tetap tenang dalam menghadapi segalanya, saya tidak ta`asub tetapi hanya ingin melihat mana yang benar mana yang salah, yang benar mesti di akui walaupun terasa pahit, yang salah mesti di perbaiki mestipun terasa berat, saya kira tidak ada orang yang paling akrab dengan beliau dari pelajar Asia tenggara kecuali al-Faqir ( Muhammad Husni ), beliau mengatakan saya bermazhab Syafi`i, bertarikatkan Syadzuli, ucapan ini bukan Taqiyah tetapi memang benar datang dari hati sanubari.

Mengenai pendapat-pendapat yang agak berbeda dengan sebagaian pendapat ulama, itu adalah pilihan beliau, hal tersebut tidak terlalu jauh dibandingkan pendapat al-Hafiz Ahmad Siddiq al-Ghumari, mengapa mereka memuji-muji Syeikh Ahmad Siddiq Ghumari sementara menjatuhkan Syeikh Said Mamduh yang tidak memiliki terlalu jauh dari pendapat ulama yang telah beliau pilih, Syeikh Mahmud telah mengucapkan dengan jelas bahwa beliau bukan seorang yang Syi`ah, ini ucapan seorang yang Tsiqah timbah lagi jika seorang yang dituduh Syi`ah tetapi beliau Tsiqah maka riwayatnya masih tetap dapat di terima, untuk lebih mengkuatkan lagi tidak setiap Syeikh al-Azhar menyerang Syeikh Mahmud said Mamduh, terbukti Syeikh saya Muhammad Mahmud Hasyim merupakan Dekan Kuliah Usuluddin al-Azhar cabang Zaqaziq memuji Syeikh Mahmud Sa`id Mamduh dan menyuruh saya agar tetap belajar padanya, perlu diketahui Syeikh Muhammad Mahmud Hasyim adalah guru dekat saya semenjak tahun 2004, dan dari beliaulah saya boleh dekat dengan Syeikh Mahmud Said Mamduh.

Di Makkah para ulama dan murid-murid Syeikh Yasin sangat memuji Syeikh Mahmud Said Mamduh, tidak ada di Mesir ini orang yang telah berhasil membaca Kutubus Sittah kecuali Syeikh Mahmud Said Mamduh, apapun tanggapan seseorang inilah sikap saya terhadap guru saya Syeikh Mahmud Said Mamduh, saya mempunyai seorang guru bermazhab Wahabi tetapi beliau tidak mengajak orang kepada pendapatnya sebab itulah saya ambil juga riwayat hadits dari beliau tanpa sifat kefanatikan.

al-Hamdulillah pada 10 muharram 1431 hijriyah tahun ini saya masih sempat berkunjung ke rumah Syeikh Mahmud Said Mamduh di Nadi Sikka al-Hadid, untuk mendengarkan beberapa Musalsal.

1 komentar:

syarqowy mengatakan...

salam sayyidi... kalau ada kesempatan, minta tawkil dapatkan ijazah ammah untuk alfaqir dari sayyidi sheikh mahmud ya...

-alfaqir raja mukhlis