Pada saat ini penuntut ilmu hadis semangkin banyak dan bertambah, di setiap negara kita melihat banyak Universitas yang membuka khusus jurusan hadis sehingga setiap tahunnya dapat mengeluarkan puluhan bahkan ratusan sarjana hadis, tetapi yang jadi permasalahan adalah, kenapa begitu banyak sarjana keluaran hadis tidak mencapai derajat " Muhaddis " dan "al-Hafizh" tetapi cendrung selalu menjadi pengikut utama dan setia Syeikh Nasiruddin Albani dalam segala sohehnya dan do`ifnya, padahal beliau sendiri belum mencecah tahap al-Hafizh, sebesar mana kefantikkan muridnya kepada Albani tetapi mereka tidak ada yang mampu mengatakan bahwa Albani itu seorang al-Hafizh.
Apakah faktor-faktor yang menyebabkan pelajar ilmu hadis tidak mempu naik ke tahap yang lebih tinggi,dari pengamatan penulis sebab-sebab pelajar tidak memiliki kemampuan yang handal dan mencapai gelaran yang lebih tinggi adalah karena tidak mengikuti cara dan adab-adab menuntut ilmu hadis, coba pikirkan, penulis pernah berbicara dengan seorang mahasiswa yang telah menyelesaikan studynya didalam jurusan hadis, penulis hanya sekedar bertanya apakah beliau pernh membaca sohih Bukhari kepada seorang Syeikh atau guru, beliau dengan bangga mengatakan itu nggak perlu, sebab itu sistem pengajian hadis pada masa dahulu, jawaban ini memang tidak profesional, mana kehebatan ulama-ulama hadis pada zaman sekarang jika di bandingkan dengan ulama-ulama dahulu, jika jelas Muhaddis dahulu lebih hebat maka semestinya kita mengikuti cara dan etika mereka, apakah kebanggaan ketika kita cuma mengatakan, : " telah mensohihnyannya Albani di dalam Jami` Sohih, telah mendho`ifkannya Albani di dalam Silsilatu Do`ifah mengikuti beliau dengan taklid buta dan menyerang ulama hadis zaman dahulu karena kefanatikkan yang berlebihan terhadap Albani, jika sesorang mengkritik Albani maka sudah jelas dia sesat karena berani mengkritik Albani, tapi jika Albani mengkritik al-Hafizh Ibnu Hajar, maka mereka akan mengatakan, oh itu biasa, Ibnu Hajar kan manusia mungkin salah mungkin benar, yang jadi permasalahan, apakah Albani bukan manusia dan juga mungkin berbuat kesalahan, tapi kenapa kebal kritikkan, kebalnya itu disebabkan fanatik yang berlebih-lebihan.
Dengan begitu tahulah kita sebab kelemahan kita bermula dari cara dan etika kita yang salah dan tidak mengikuti prosedur yang telah di tetapkan oleh para ulama hadis, para pelajar ilmu hadis tidak menjaga adab-adab menuntut ilmu hadis, sebab itu penulis ingin menyebutkan sebahagian adab-adab yang patut di laksanakan oleh seorang pelajar ilmu hadis :
ADAB-ADAB PENUNTUT ILMU HADIS
1 - Berniat ikhlas
Penuntut ilmu hadis mesti berniat ikhlasa, niat yang ikhlas didalam belaja ilmu hadis merupakan kunci keberhasilan mendapatkan ilmu yang berkat dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat, pelajar mesti berniat bahwa tujuaannya untuk belajr ilmu hadis adalah karena Allah s.w.t,bukan disebabkan agar orang memanggilnya Muhaddis, bukan disebabkan dunia, bukan disebabkan untuk berbangga-bangga dan selainnya..
2 - Memperbaiki akhlak dan adabnya
Bagi penuntut ilmu hadis mesti memperbaiki akhlak dan adabnya, tidak berlaku kasar, berbicara benar, tawadhu`, rendah diri, lambat marah, sopan santun, menghornati yang tua dan mengasihi yang muda, menjauhi perkara-perkara yang haram, tidak menzolimi orang lain, berlaku adil, menjauhkan hal-hal yang menjatuhkan harga diri, sebab ilmu hadis merupakan ilmu yang sangat tinggi dan mulia, sudah seharusnya bagi penuntut ilmu hadis memiliki akhlak yang baik dan berbudi pekerti yang tinggi.
3 - Memulai penuntutan ilmu hadis dari negeri sendiri.
Bagi penuntut ilmu hadis semestinya memulai menuntut ilmu dari negeri sendiri, mencari ulama hadis yang memiliki sanad yang tinggi dan keilmuan yang luas, yang masyhur dan kuat beragama, sebagaimana yang telah di lakukan oleh seluruh imam-imam ahli hadisn seperti Imam Bukhari yng memulai pengajian hadisnya di kampung sendiri Bukhara, kemudian berpindah ke Naisaburi, seterusnya ke Baghdad, kemudian melanjutkan perantauan menuntut hadis ke Makkah dan Madinah dan mengakhirinya ke Mesir.
4 - Merantau menuntut ilmu hadis
Bagi pelajar ilmu hadis yang sudah mengaji dan menuntul ilmu hadis di negerinya sediri, maka sebaiknya memulai perantauan dan pengembaraan untuk menuntut ilmu hadis kenegeri-negeri yang masyhur dengan ulama-ulama hadis, seperti Makkah, Madinah, Yaman, Syam ( sekarang meliputi Syiria, Yordania, Palestina, Lubanan ) dan Mesir, kota-kota ini dahulu telah di lewati oleh pembesar-pembesar ulama hadis di dunia seperti Imam Syafi`i, Imam Ahmad, Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Abu Daud dan lain-lainnya, sementara Imam Malik hanya menuntut ilmu di kota Madinah, sebab beliau tidak ingin meninggalkan kota Madinah yang penuh dengan berkah dan ketika di Madinah ulama-ulama yang fakar didalam ilmu hadis banyak sekali sehingga tidak di perlukan untuk keluar dari kota Madinah.
Berkata Imam al-Khatib al-Baghdadi : Tujuan mengenbara ada dua perkara :
1 - Agar mendapatkan sanad yang tinggi dan mendengar hadis ( dari seorang al-Hafizh ).
2 - Agar bertemu dengan ulama-ulama yang telalh bertarafkan al-Hafizh, sambil bermuzakaroh dan mengabil pengajaran dari mereka.
Jika dua perkara ini ada di negerinya sendiri dan tidak ada di negeri yang lain maka tidak ada gunanya mengadakan pengembaraan, dan jika dua perkara itu ada di negerinya dan negeri yang lain maka mulailah dari negerinya kemudian baru menjalankan pengembaraan di negeri orang lain.
Pada zaman sekarang orang yang berderajatkan al-Hafizh sudah tidak ada lagi, tetapi ulama-ulama yang bertahap Musnid dan Muhaddis masih ada,diantara negeri-negeri yang masih memiliki ulama ahli hadis dan Musnid adalah :
1 - Makkah
a - Sayyid Nabil bin Hasyim al-Ghamri Ali Ba`lawi, seorang Muhaddis dan Musnid.
b - Syeikh Muhammad Amin bin Abdullah al-Harari, seorang Musnid dan ahli dalam segala bidang ilmu.
c - Syeikh Sayyid Abu Alwy Hamid al-Kaf seorang Musnid ternama dan khalifah Syeikh Yasin Fadani di Hijaz dan sekitarnya.
2 - Madinah al-Munawwarah
a - Syeikh Habibullah Qurban al-Hindi seorang ahli hadis dan musnid ternama.
b - Syeikh Muhammad Awamah al-Halabi al-Hanafi seorang ahli hadis dan musnid terkenal.
c - Syeikh Malik Ibnu Arabi as-Sanusi al-Maliki seorang Musnid.
3 - Syiria
a - Syeikh Muhammad Hani Kahil seorang Musnid besar
b - Syeikh Muhammad al-Fatih al-Kattani seorang Musnid terkenal
3 - Lubnan
a - Syeikh Yusuf bin Abdurrahman al-Mar`asyli seorang Musnid ternama dan terkenal
4 - Mesir
a - Syeikh Mahmud Said Mamduh al-Qahiri seorang Muhaddis abad ini dan Musnid Mesir khalifah Syeikh Yasin al-Fadani di Mesir.
b - Syeikh Muhammad Ibrahim al-Kattani seorang ahli hadis dan Musnid Iskandariyah.
c - Syeikh Ahmad Ma`bad Abdul Karim seorang ahli hadis dan Musnid terkenal.
5 - Morocco ( Maghribi )
a - Syekh Abdullah bin Abdul Qadir at-Talidi seorang Muhaddis dan musnid Magribi.
6 - Indonesia
a - Syeikh Muhammad Husni Tamrin al-Banjari seorang Musnid yang besar.
b - Syeikh Ahmad Dasturi seorang Musnid besar
7 - Malaysia
a - Syeikh Soleh bin Jalaluddin al-Fulfilani seorang musnid Malaysia
8 - Iraq
a - Syeikh Akram Abdul Wahab al-Maosuli Musnid terkenal
9 - Yaman
a - Muhammad bin Ali al-Ajlan as-Son`ani seorang Musnid yang terkenal.
b - Syeikh Muhammad Salim as-Sathiri seorang Musnid besar.
Ini sebahagian ulama yang semestinya pelajar ilmu hadis mengambil hadis dari mereka jika berada di negeri-negeri yang telah kami sebutkan.
5 - Menghapal dan mengamalkan hadis
Bagi penuntut ilmu hadis semestinya menghapal dan mengamalkan segala hadis yang telah didingarkannya di gurunya, sebab dengan mengamalkan hadis dapat memudahkan bagi pelajar menghapal hadis tersebut.
6 - Menghormati gurunya
Smestinya bagi pemumtut ilmu hadis menghormnati gurunya dan memuliyakannya, selalu mencari keridhaannya, dan tidak membuatnya marah, sebab dengan begitu termasuk telah memuliakan ilmu, dengan menghormati ilmu dan guru akan mendatangkan keberkatan didalam menuntut ilmu, berdiri ketika watu guru berdiri, mencium tangan guru sebagaimana yang dibuat oleh sahabat yang mulia Abdullah bin Abbas.
7 - Terus mencari ilmu tanpa malu
Bagi penuntut ilmu dianjurkan agar terus menuntut ilmu dan menanyakkan permasalahan-permasalahan kepada gurunya tanpa ada rasa takut, malu dan rasa sombong, sebab dengan banyak bertanya akan menghasilkan ilmu yang banyak dan mampu memahami permasalahan yang sulit.
8 - Rajin menulis dan mencatat maklumat
Sudah semestinya penuntut ilmu rajin mencatat seluruh maklumat yang dia dengar dari gurunya, mendengar keterangan guru dengan teliti, memahami seluruh apa yang disampaikan, mengetahui mana yang sohih dan mana yang do`if, memperhatikan sebutan teks hadis, nama-nama perawi dan i`rab kalimat.
Ini sebahagian adab-adab penuntut ilmu hadis, jika anda ingin keterangan yang lebih lanjut maka silahkan merujuk kepada buku-buku yang lebih luas dalam memaparkan permasalahan ini.
Rujukan :
1 - Tadribu ar-Rawi, Karangan al-Hafizh Jalalu ad-Din Abdur Rahman as-Sayuti : 2 / 366, cetakan al-Maktabah Taufiqiyyah, Cairo.
2 - al-Ba`its al-Hatsits Syarah Ikhtisor Ulumi al-Hadis Li al-Hafiz Ibnu Kasir , karangan Syeikh Ahmad Muhammad Syakir, halaman : 129, terbitan Maktabah Dar at-Turats Cairo, cetakan tahun 1423-2003.
3 - Nuzhtu an-Nazhor Syarah Nukhbatu al-Fikr, karangan al-Hafizh Ibnu Hajar al-Asqalani, halaman : 103, terbitan Maktabah Aulad Syeikh Li Turats, Cairo.
4 - Minhaju Dzawi an-Nazhor Syarh Manzhumatu Ilmi atsar, karangan al-Muhaddis Muhammad Mahfuz Tarmasi, halaman : 226, terbitan Maktabah Musthafa al-Halabi, cetakkan ke empat 1406 - 1985.
11 komentar:
al-bani spatutnya dieja Albani..
Syeikh, setahu ana di Malaysia juga ada muhadith yg dibawah tarbiah Syeikh Said Mamduh iaitu Syeikh Muhammad Fuad Al-Maliki..
to Muhammad, Minta maaf Syeikh Muhammad Fuad Rembawi belum samapi derajatnya kepada derajat Muhadis, saya juga mendapat tarbiyah khusus dari Syeikh kami Mahmud Said Mamduh, dan mendalamkan musthalah hadis dan illat hadis kepda beliau, menurut Syeikh Mahmud Said Mamduh seperti Syeikh Muhammad Ibrahim Kattani, Syikh Usamah Said, Syeikh Abdul FAtah Abu GHuddah,Syeikh Muhammad Awwamah,Syeikh Umar HAsim saja belum layak disebut al-Muhaddis apa lagi seperti Syeikh Fuad Rembawi, mohon maaf bukan mengecilkan tetapi itulah kenyataan, saudar mesti melihat lagi ta`rif muhaddis di kitab2 musthalah hadis sehingga faham defenisi al-Muhaddis.
Salam,
Shaykh Husni,
'Syeikh Soleh bin Jalaluddin al-Fulfilani seorang musnid Malaysia'
Di manakah Shaykh Soleh ini mengajar di Malaysia?
Benar Syeikh Soleh merupakan Musnid Malaysia yang memeang sudah samapi tahap dan syaratnya, beliau mengajar di Madrasah ayahnya pondok Penanti di Pulau Peneng berdekatan dengan Bukit Martajam, beliau aetengah tahun tinggal di Makkah dan setengah tahun lagi tinggal di Malaysia, beliau juga terkenal di kalangan ulama Nusantara yang berada di Makkah, saya harap carikah beliau baik di Makkah maupun di Peneng
bagaimana pula dgn sheikh nuruddin al-banjari ya ust??
Syeikh Nuruddin al-Banjari sudah samapi ketahap al-Musnid, saya tidak menyebutkan beliau sebab orang-orang sudah banyak yang kenal dan tahu, semntara sya hanuya menyebutkan sebahgaian ulama2 yang banyak orang yang tidak mengenelai beliau
oh,begitu.cuma belum sampai ke taraf muhaddis ya ust??bagaimana pula dgn sheikh fuad rembawi?mungkin tuan sheikh bukan muhaddis,tapi ada yg mengatakan bahawa beliau adalah musnid jua.habib umar hafizh pula bagaimana ya ust?
habib umar sudah mencapai darjat al-hafiz.. malah ada yg mengatakan dia mujaddid zaman ini.. murid2 nya semua menjadi ulama..
Akhi ana cuman mau tanyak ulama ulama yg bertahab musnid dan muhaddith di beberapa negara itu jelas ada di refrensi buku yg bwrjudul apa klo tdk kbrtan mhn penjlsannya krna ana lunya tgas kuliah,,,syukron
Akhi ana cuman mau tanyak ulama ulama yg bertahab musnid dan muhaddith di beberapa negara itu jelas ada di refrensi buku yg bwrjudul apa klo tdk kbrtan mhn penjlsannya krna ana lunya tgas kuliah,,,syukron
Posting Komentar