Rabu, 28 Juli 2010

Maulid Syeikh Mahmud Abu Hasyim

Doktor Ali Jum`ah turut menghadiri acara di Sahah Hasyimiyyah



Pada tanggal 28 juli 2010 telah diadakan majlis peringatan maulid Syeikh Mahmud Ahmad Hasyim di Sahah Hasyimiyyah Bani Amir Zaqaziq Syarqiyah Mesir, hadir pada acara ini al-`Alim al-`Allamah al-Faqih al-Imam Syeikh Profesor Doktor Ali Jum`ah mufti Mesir, al-`Allamah al-Muhaddis Syeikh Profesor Doktor Ahmad Umar Hasyim mantan Rektor Universitas al-Azhar Syarif, Syeikh Usamah Said al-Azhari, Syeikh Ali al-`Azuni, Syeikh Qari` Abdul Fatah at-Taruthi, Gubernur Syarqiyah dan tamu undangan lainnya.





Acara di mulai dengan pembacaan kalam ilahi yang di lantunkan oleh Syeikh Abdul Fatah at-Taruthi yang memiliki suara yang merdu dan indah sehingga mendapat pujian dari Mufti Mesir Doktor Ali Jum`ah. Syeikh at-Taruthi merupakan seorang qori` terbaik saat ini di Mesir sehingga beliau selalu pulang balik ke luar negeri.

Kemudian acara di lanjutkan dengan pengisian rohani oleh Mufti Mesir Imam Doktor Syeikh Ali Jum`ah yang membicarakan tentang cinta kepda Rasulullah, para hadirin sangat bersemangat mendengarkan pidato Syeikh Mufti.

Kemudian dilanjutkan dengan Ibtihalat pujian kepada Allah dan Rasul oleh Syeikh Duwaidar, lantunan suaranya sangat memukau banyak para hadirin, kemudian di lanjutkan oleh Doktor Ismail al-Huseini membawakan kasidah memuji Rasul dan ahli bait suaranya yang merdu menambah kesamangatan para tetamu yang hadir terlebih lagi ketika beliau menyanyikan kasidah " Ya Sayyidana al-Husein Yabni Akramin " menyentuh hati para pendengar sehingga mereka berkasidah bersama-sama.

Setelah itu tibalah geleran Syeikh Ali al-Azuni berbicara di hadapan para hadirin sebagai pembukaan untuk pidatonya Syeikh Doktor Ahmad Umar Hasyim, selanjutnya mikrofon di pegang oleh singa podium da`i besar Mesir Syeikh Ahmad Umar Hasyim yang berbicara tentang karamat auliya dan cinta pada ulama.

Acara ini dilaksanakan setiap tahunnya oleh al-Imam Syeikh Profesor Doktor Muhammad bin Mahmud Hasyim dekan Kuliyah Usuluddin cabang Zaqaziq sebagai memperingati jasa ayahnya yang berjuang untuk mengajak umat islam ke jalan Allah.

Syeikh Mahmud Abu Hasyim di lahirkan pada tahun 1338 hijriyah di kampung Bani Amir, sementara kekeknya berasal dari negeri Hijaz keturunan dari Imam Husein bin Ali r.a., beliau di besarkan oleh kedua orang tua yang soleh dan taat beribadah, dari kecilnya beliau selalu belajar dan beribadah kepada Allah, belajar dari orang tuanya yang menjadi Syeikh Tarikat Hasyimiyyah, beliau begitu rajin menimba ilmu di al-Azhar Syarif sehingga menjadi seorang alim yang menjadi panutan dan rujukan, keluarga Hasyimiyah sangat terkenal di Mesir dan banyak mengeluarkan ulama-ulama ternama seperti Syeikh al-Huseini Abdul Majid Hasyim merupakan wakil al-Azhar dan menantu dari Syeikh al-Azhar Abdul Halim Mahmud, Syeikh Ahmad Umar Hasyim merupakan murid dekat Syeikh Mahmud Hasyim dan banyak lagi ulama-ulama yang menjadi muridnya Syeikh Mahmud Hasyim.

Syeikh Mahmud Hasyim merupakan seorang yang pemurah, dermawan, randah hati, lambat marah, menghormati ulama dan pelajar, suka memberi makan orang miskin, tawadhu`, mudah memaafkan kesalahan orang lain terhadapnya, seorang guru yang mentarbiyah murid-muridnya denga akhlak Rasulullah s.a.w.

Setelah meninggalnya Syeikh Mahmud kedudukan Mursyid di pegang oleh anak beliau Profesor Doktor Muhammad Mahmud Abu Hasyim yang sekarang menjadi Dekan Kuliyah Usuluddin Zaqaziq.

Tidak ada komentar: