Selasa, 11 Juni 2013

Syeikh Abdul Hamid Dargha

Nama lengkap

Syeikh Musnid Abdul Hamid bin Abdurrahman bin Idris - Syeikh Jarum - bin Jamaluddin Al-Jarumi Al-Qadahi Al-Malizi Asy-Syafi`i Al-Asy`ari An-Naqsyabandi.

Ayahnda beliau merupakan keturunan arab yang berpindah dan merantau ke Kedah Malaysia.

Kelahiran dan pertumbuhan

Syeikh Abdul Hamid di lahirkan di Alor Setar Kedah Malaysia pada tahun 1349 H, bertepatan tahun 1930 M, keluarga beliau merupakan keluarga yang taat beribadah dan cinta dengan ilmu, hingga kehidupan  beliau sangat di pengaruhi oleh kehidupan keluarganya.


Pendidikannya

Dalam usia yang masih kecil beliau sangat mencintai ilmu agama dan senang membaca, kecintaannya terhadap ilmu melebihi anak-anak seusianya, sehingga beliau sangat berkeinginan mendalami ilmu agama di Ma`ahad Al-Mahmud, cita-cita beliau pun terkabulkan, dengan masuknya beliau ke Ma`had Al-Mahmud berarti akan memudahkan beliau untuk mendalami ilmu agama.

Keberangkatan ke tanah Makkah

Tidak puas dengan hasil pendidikkan beliau di Ma`ahad Al-Mahmud maka beliau bercita-cita untuk menempuh pendidikanya di luar negeri, negeri yang beliau pilih adalah Makkah, sebab ketika itu banyak dari kalangan pelajar yang berangkat ke Makkah melanjutkan studi mereka, termasuk saudara beliau.

Dengan pertolongan Allah akhirnya beliau berangkat ke Makkah pada tahun 1950 M, setibanya beliau di Makkah beliau melaksanakan manasik haji dan berziarah ke Rasulullah s.a.w, kemudian kembali lagi ke Makkah dan menetap di Makkah.

Madrasah Darul Ulum merupakan pilihan beliau disamping madrasah ini banyak di minati oleh pelajar Nusantara, Madrasah ini juga di pelajari fiqih-fiqih Syafi`iyyah dan guru-gurunya berasal dari Nusantara juga, ketekunan beliau dalam belajar membuat beliau dapat menamatkan pendidikannya dengan hasil yang memuaskan.

Beliau tidak memadai pelajar di Madrasah saja, bahkan beliau juga turut mengikuti pengajian di Masjidil Haram dan dirumah-rumah ulama, tidak mengherankan jika bahasa arabnya sangat bagus sekali.

Beliau belajar Fiqih dan hadis kepada Syeikh Hasan Bin Sa`id Al-Yamani, belajar nahu kepada Syeikh Muhammad Amin Al-Kutubi,  belajar hadis kepada Syeikh Alawi Bin Abbas Al-Maliki, belajar Fiqih kepada Syeikh Abdul Qadir bin Abdul Muthalib.

Guru-guru beliau :


 Syeikh Alawi Bin Abbas Al-Maliki.
 Syeikh Muhammad Amin Al-Kutubi.
 Syeikh Hasan Bin Sa`id Al-Yamani.
Syeikh Hasan Bin Muhammad Al-Masyath.
 Syeikh Muhammad Yasin Bin Muhammad Isa Al-Fadani.
 Syeikh Zakaria Bin Abdullah Bila.
Syeikh Zubeir Bin Ahmad Al-Fulfulani.
Syeikh Abdul Qadir Bin Abdul Muthalib Al-Mandili.
Dan Lain-lain.

Kepulangan ke tanah air

Setelah menimba ilmu di Madrasah Darul Ulum dan Masjid Haram Makkah maka beliau berniat untuk kembali ke kampung halaman untuk menebarkan ilmu yang di dapat, akhirnya beliau meninggalkan Makkah pada tahun 1958 M setelah delapan tahun bersusah payah untuk menimba ilmu agama. orang kampunya sangat mengharapkan kehadiran beliau agar menyampaikan ilmu yang didapatnya, pada tahun itu Malaysia sudah merdeka dari jajahan Inggris, hal ini membauat masyarakat melayu lebih bebas menentukan kehidupan mereka.

Setibanya di Alor Setar beliau ditugaskan untuk mengajar di berbagai Madrasah, kemudian beliau di lantik menjadi guru agama di madrasah kerajaan, tidak cukup itu saja bahkan beliau juga diangkat menjadi Imam Masjid Darga dan khatibnya, pekerjaan ini beliau jalani dengan senang hati, bertahun-tahun beliau lalui sebagai guru agama, imam dan khatib masjid hingga akhirnya beliau mesti duduk di kursi roda disebabkan sakit lumpuh yang dialaminya, sakit itu menghalangi beliau untuk aktif didalam berdakwah, tetapi beliau ridha dan menerima segala ketentuan Allah.

Wafatnya seorang ulama yang alim

Setelah mengalami sakit , akhirnya beliau dengan ridha dan tenang menghadap Allah s.w.t pada bulan April 2013 M, umat islam sangat kehilangan seorang ulama yang alim dan wara`, bila seorang ulama meninggal dunia maka sangat sulit sekali untuk menggantinya, semoga arwahnya di terima oleh Allah dan di kumpulkan bersama dengan para Nabi dan solihin.

Rujukan :

1 - Ghayatur Rusukh Fi Mu`jami Syuyukh : 166, Oleh Muhammad Husni Ginting Al-Langkati Al-Azhari.
  

Tidak ada komentar: